6 juli 2018 was het dan zover. Een week nadat bekend werd dat de nieuwbouw door zou gaan zijn de huisaansluitingen aangevraagd. Ruim op tijd zou je zeggen, want in september verwachten we te gaan bouwen en hoeven wij alleen maar bouwstroom en water. De rest hoeft er pas in december te zijn als wij hopen klaar te zijn met de bouw. Nergens meer bij stilgestaan als opdrachtgever, want in september wordt een mooie put met luik aangelegd door de aannemer en die begint voortvarend met het graafwerk van de bouw.

Stroom en water

Eind september kwam, na die van 6 juli, nogmaals de offerte van Enexis ter ondertekening en deze hebben wij dezelfde dag ondertekend en bevestigd gekregen. De werkzaamheden worden ingepland en de aannemer geeft aan dat afgesproken is dat de vaste aansluiting komt in week 48. Dit past netjes binnen de planning, want 2 weken later hopen wij al, door de snelle bouwmethode, op te leveren. De bouwstroom zal logischerwijs eerder komen, de projectleider gaat contact opnemen met de aannemer wanneer dit gaat gebeuren…..

Begin november, week 44, vieren wij ons hoogste punt. De ruwbouw is de week ervoor geplaatst en dat is een pilsje waard. Tijdens de borrel heb ik overleg met de aannemer; de bouwstroom en water is nog steeds niet aangelegd ondanks vele toezeggingen en contacten met de gemeente Tilburg en de aannemer die dit voor Enexis verzorgt, de firma Rasenberg. Omdat de vaste huisaansluiting gepland staat voor week 48 besluiten we de bouwstroom te laten vervallen. Waarom voor 2 weken nog een bedrag van € 1320 excl. BTW betalen. We doen het namelijk al weken zonder stroom en water dus kan dit nog wel de komende 2 weken. De aggregaat staat er nu toch al.

Dan blijkt er een kink in de kabel te zitten. De met Rasenberg afgesproken en ingeplande week 48 kan niet gehaald worden. Het staat vreemd genoeg in hun systeem dat de huisaansluiting pas in week 3 gebeurt en niemand schijnt daar iets aan te kunnen of willen veranderen. “computer says no!”. Na veel telefoontjes, mailtjes, trekken en duwen lopen de frustraties enorm op. Doordat mensen hun gemaakte afspraken niet nakomen en zich daarnaast totaal niet inleven in jouw situatie gaan wij straks midden in de winter verhuizen naar een huis zonder stroom (verwarming) en water. Hoe is dit mogelijk en hoe kan het dat het niemand iets interesseert?

De frustratie ventileren op Twitter biedt uitkomst. Binnen een half uur heb ik contact met iemand bij Enexis die het wel interesseert en hij regelt dat er binnen anderhalve week stroom en wateraansluiting is; uiteindeijk in week 49 i.p.v. 48 🙂 Bedankt Jan Bakker!

Riolering

Na zelf rondbellen, want op huisaansluitingen.nl kwam geen reactie, eindelijk het goede bedrijf gevonden. Via-via-via uiteindelijk bij aannemingsbedrijf van Gaal uitgekomen die de rioolaansluitingen voor de gemeente doen. Maar natuurlijk eerst een formuliertje invullen via de gemeente alvorens alsnog van dit bedrijf de offerte te mogen ontvangen. Wij blijken aan een straat te liggen met hogedrukriolering dus dat is een onbekende situatie. Er wordt een afspraak gemaakt om de lokatie te inspecteren en het valt super mee; de pompput ligt recht voor het perceel en er hoeft alleen een halve meter buis ingestoken te worden. Dat kost u €1404,- voor 20 minuten werk en één pijpje, want de schoonwaterafvoer mag natuurlijk niet op het hogedrukriool. Tja, deze prijs is standaard aldus de medewerker. Soms valt het mee en soms valt het tegen. De 30 meter naar de woning toe graven en leggen mogen wij zelf regelen en komt natuurlijk voor eigen rekening.

Internet en TV

Eind september komt dan ook de offerte van Ziggo. “Om op uw huidige of nieuwe adres te genieten van tv, bellen en supersnel internet” hebben zij een ongespecificeerde offerte gemaakt ter hoogte van bijna € 3900,-. Steil achterover geslagen bel ik met de kabelaar; kunnen zij misschien meer inzage geven in waarom dit bedrag zo hoog is? Ja hoor; wij moeten namelijk vanaf nummer 7 in de straat meer dan 140 meter graven op uw kosten. Op deze offerte dus maar niet ingegaan, want we kunnen ook internetten via de telefoonkabel. Wachten op een reactie van KPN dus.

Deze komt 3 maanden na de aanvraag in de 2e week van oktober; “de aansluiting in het pand wordt pas gemaakt als er een telecommunicatiedienst is besteld door de bewoner”. Eerst een internet en TV abonnement aanvragen dus. Zo gezegd zo gedaan; na even winkelen uitgekomen op Telfort en hoppakee geregeld. Niets is minder waar; wij worden afgewezen door Telfort, omdat wij nog geen huisaansluiting hebben.

Na meerdere telefoontjes naar de verschillende bedrijven zijn de volgende conclusies te trekken;

  • Wij hebben een huisaansluiting, want er staat een kabel op tekening! Deze hebben wij inderdaad zien liggen langs de nieuwe fundering, maar het kastje zal ergens onder de grond liggen of op de stort bij de restanten van de woning die een jaar of 30 geleden gesloopt is en hier stond.
  • Oh ja die aansluiting is afgedopt dus u krijgt een nieuwe aansluiting als er een nieuw abonnement is afgesloten. Eerst dat doen dus.
  • Ja u kunt bij ons een mooi abonnement afsluiten, maar u heeft nog geen huisaansluiting. Deze dient eerst aangevraagd te worden.

Om de kip-en-ei perikelen te omzeilen dachten wij slim te zijn; wij sluiten gewoon een abonnement af bij KPN, want dat is ook de kabelaar. Eén plus één is twee lijkt ons. FOUT! Zelfde problemen en nog meer kastje-naar-de-muur. Ook hier werd een abonnement afgesloten en alsnog geweigerd.

Na verschillende telefoontjes werd de aardige Barbara van Volker Wessels telecom (de ene KPN) knettergek van mij en had ik bij de klantenservice van de andere KPN (internet en TV) minimaal iedere medewerker al een keer gesproken. Op een bepaald moment is het dan toch gelukt; de aanhouder wint. Begin november (na bijna 4 maanden) is internet geregeld en het zal worden ingepland. Dezelfde week krijgen we opeens een berichtje van Ziggo dat zij toch niet aan kunnen leggen op ons adres!? 3 januari, bijna een half jaar na de aanvraag komt onze aansluiting.

Na 3 keer betaald te hebben voor de zelfde sleuf van 30 meter en 700 telefoontjes later is het eindelijk gelukt; onze aanvraag voor de NUTS voorzieningen via mijnaansluiting.nl is afgehandeld. Wat is het toch simpel. Eén website voor al uw aanvragen! Gelukkig is onze bouw uitgelopen, want anders hadden we 4 weken zonder stroom, water, TV en internet moeten doen.